Nederlands voedingspatroon en het Schijf van Vijf dieet

Het maakt niet uit of het gaat om afvallen, om op gewicht blijven of om gewoon gevarieerd eten, we kennen allemaal de schijf van vijf. Dit Nederlandse voedingspatroon streeft naar gezonde en duurzame keuzes.

Goed zorgen voor jezelf, voor anderen en voor de hele wereld. Lekker blijven eten en toch goede keuzes maken. Dan denk je meteen: dat weet ik allemaal, dus niets nieuws onder de zon! Daar heb je gelijk in! Wij weten vaak wat goed is maar doen het toch niet… Je hebt de hele dag gewerkt en als je thuis komt moet je ook nog koken.

Dus geen tijd om nieuwe gezonde recepten te vinden. Je wilt in vorm blijven, maar tja, weer geen tijd. Gezond en gevarieerd eten is best een uitdaging. Niet alleen voor jou, maar voor de meeste mensen. Tja, daarom is dus het Schijf van Vijf-dieet ontwikkeld.

Voor mensen die een uitgewerkt menu nodig hebben, met kant en klare recepten die gebaseerd zijn op de richtlijnen goede voeding. Niets ingewikkelds, niets speciaals. Normale recepten met macaroni, rijst of pizza. Dat mag allemaal, wel met mate. Ik sta niet achter diëten die uithongeren of zomaar geen koolhydraten eten. Ik wil dat je balans vindt. Je kookt voor jezelf, maar de recepten zijn prima voor het hele gezin inclusief kinderen te gebruiken.

Dit voedingspatroon is verdeeld in 3 dagen vlees, twee dagen vegetarisch, een dag vis en een dag vegan. Weinig vlees, twee stuks fruit, veel groente en elke dag noten. Ik maak gebruik van volkoren en vezelrijke producten. Dagelijkse porties zuivel met aandacht voor magere varianten. Eiwitten hebben dierlijke, maar ook plantaardige oorsprong zoals peulvruchten en noten.

Omdat dit voedingsschema voor een bredere doelgroep bedoeld is, is het gebaseerd op 1500 kcal. Dat is een richtlijn waarmee de gemiddelde vrouw kan afvallen. Mannelijke personen kunnen meer eten (+300 kcal). Wil je liever een op maat traject? Bekijk dan hier wat de mogelijkheden zijn.

Schijf van vijf voedingsplan en op gewicht blijven?

Heb je geen behoefte om af te vallen, maar wil je je voedingspatroon optimaliseren? Wil je meer aandacht besteden aan gezonde voeding en je beter in je vel voelen? Dat kan natuurlijk ook. Je kunt dit eetschema als basis gebruiken voor goede voeding en de rest (de extra kcal die je nodig hebt) kies je zelf! Wat is er nu leuker dan dat? Lust je een extra portie kwark, glaasje wijn of een uitgebreid ontbijt? Je kunt je balans vinden en je zult meteen merken dat je je beter en energieker gaat voelen.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Weet je niet hoeveel je extra kunt eten?
Neem gerust contact met mij op.